Hur går det till GAMMAL

Hur går det till?

Felsökning

Vi börjar med att felsöka bilen. Vi går då in med ett diagnosverktyg för att läsa av eventuella felkoder. De felkoder som kan komma att påverka optimeringen dokumenteras för att vi ska kunna justera mjukvaran därefter.

Utläsning

Efter felsökningen kopplar vi in vår hårdvara via OBD porten i din bil eller via en direkt anslutning till ECUn. Sedan läser vi ut och sparar bilens originala mjukvara. En kopia sparas i vår databas och sedan använder vi filen för att göra optimeringen.

Tillverkning

Nu tar vi filen som vi läst ut från er bil och optimerar den. Dvs så ändrar vi olika parametrar som i sin tur kommer att ge er den ökade effekten.

Skrivning

När vi har gjort färdigt den nya och optimerade filen läggs den in i bilens ECU. Detta gör vi på samma sätt som vi läste ut filen, alltså via OBD eller direkt via ECUn. När vi är klara testkör vi bilen och raderar eventuella felkoder. Sen kan ni njuta av er optimerade bil!

Provkörning

Nu är vi nästan klara. En provkörning för att se till så att alla eventuella varningslampor, felmeddelanden eller motorlampa är släckta och sen kan ni njuta av er optimerade bil!

Frågor & Svar

Min bil finns inte med i effektguiden. Kan ni inte optimera den?
Nästan alla bilmodeller vi kan optimera finns med i effektguiden. Det finns dock undantag, det kan t.ex vara att vi inte hunnit lägga upp den modellen ännu. Hittar ni inte er bil i listan så kan ni maila oss för en manuell kontroll av er bil.
Min motorlampa har börjat lysa och jag har fått en felkod. Vad ska jag göra?
Det är mycket ovanligt att en optimering eller någon av våra tjänster gör att motorlampan tänds. I de fall detta problem uppstår så kontaktar ni oss så fort som möjligt så att vi kan undersöka det. Om ni har tillgång till en egen felkodsläsare är det viktigt att ni inte raderar felkoderna innan besöket, detta för att underlätta felsökningen för oss. Viktigt att tänka på är att om felet inte har uppkommit pga vår mjukvara tar vi ut en felsökningsavgift på 500 SEK.
Varför kan ni inte optimera min Volvo?
Alla Volvo modeller tillverkade efter 2018-05 har en inbyggd spärr i styrenheten från fabrik. Än så länge har inte tillverkarna av våra maskiner lyckats komma förbi denna spärr och därav kan vi inte läsa ut eller skriva till styrenheten. För tillfället finns det ingen optimerare i världen som kan komma åt dessa styrenheter. Det är alltså inte så att vi inte kan optimera din bils motor, utan att vi helt enkelt inte kan skriva över optimeringen till styrenheten i bilen.
Vad är skillnaden på Steg 1 & Steg 2?
På de flesta bilarna innebär Steg 2 fysiska modifikationer på bilen. Det vanligaste är att man plockar bort katalysatorn eller dieselpartikelfiltret. Om inte Steg 2 finns med i listan på effektguiden under er modell så innebär detta att man måste utföra en s.k decat eller DPF off. Det finns även bilar där fler eller andra modifikationer kan behövas, t.ex byte till högoktan-bränsle. Till vissa bilar kan vi erbjuda Steg 2 utan att man modifierar bilen. Om ni ser alternativet ”Steg 2” under er modell kan vi eventuellt göra en Steg 2 optimering direkt utan att göra Steg 1 först eller modifiera bilen. Kontakta oss för att veta exakt vad vi kan erbjuda till er bil.
En annan firma erbjuder andra siffror än er, varför?
Alla optimerare har olika tillvägagångssätt för att optimera en bil. Vissa försöker ta ut så mycket kraft som möjligt ur bilen och vissa håller sig på den säkra sidan. Våra siffror är framtagna för att vara säkra för motorn men också för att kunna erbjuda en bra effektökning. I vissa fall kan vi öka siffrorna ännu mer för er bil vid önskemål. Men i dessa fall kommer vi inte att lämna någon garanti på optimeringen.
Hur kan min bränsleförbrukning gå ner om ni ökar motorns effekt?
Biltillverkarna justerar bilarna från fabrik för att kunna säljas i ett flertal länder och kontinenter, alla med olika miljökrav. För att bilarna ska uppfylla alla dessa krav är de inte optimalt justerade just för bränsle och effekt och ger oss då möjligheten att kunna gå in i styrenheten och ändra både effekt och bränsleförbrukning.